Συνεντευξη της συγγραφεως Τανιας Μανεση

manesi-interview

“Το Νηπιαγωγειο δεν εχει βρει ακομα τη θεση που του αξιζει στην «πυραμιδα» της εκπαιδευσης, με αποτελεσμα η αδιαμφισβητητη αξια και σπουδαιοτητα του να παραγκωνιζεται″

 

Έχετε δημοσιεύσει στο easywriter.gr δύο εξαιρετικούς τόμους εκπαιδευτικών βιβλίων. Θα θέλατε καταρχήν να μας μιλήσετε για την εμπειρία σας στην εκπαίδευση;

Η εμπειρία μου στην προσχολική εκπαίδευση, αν και δεν είναι πολυετής, επιβεβαιώνει κάθε χρόνο και εντονότερα το γεγονός ότι το Νηπιαγωγείο δεν έχει βρει ακόμα τη θέση που του αξίζει στην «πυραμίδα» της εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα η αδιαμφισβήτητη αξία και σπουδαιότητά του να παραγκωνίζεται. Το γεγονός αυτό έχει πολύ αρνητικό αντίκτυπο τόσο στο συναίσθημα του/της Νηπιαγωγού που συχνά αισθάνεται ότι προσπαθεί, εργάζεται και δημιουργεί «στο κενό», χωρίς ουσιαστικό ηθικό και συναισθηματικό έρεισμα, όσο και στον τρόπο σκέψης των γονέων που συχνά αδυνατούν να δουν το Νηπιαγωγείο ως τον χώρο της αληθινά αυθόρμητης, ξέγνοιαστης και ουσιαστικής μάθησης.

Ποιο είναι το περιεχόμενο του κάθε τόμου και σε ποιούς απευθύνεται κυρίως;

Ο ένας τόμος εστιάζει στο φθινόπωρο και ο άλλος στον χειμώνα. Κάθε τόμος περιέχει φύλλα εργασίας, πίνακες αναφοράς, προτάσεις θεματικών ενοτήτων και διδακτικής αξιοποίησης παραμυθιών καθώς και σχετικό υποστηρικτικό υλικό ανάλογα με την εποχή που πραγματεύεται.

Πώς συλλάβατε την ιδέα να συγκεντρώσετε τις θεματικές ενότητες ανάλογα με την εποχή;

Ήταν εντελώς αυθόρμητο και στο πλαίσιο της προσπάθειας να είναι κάπου συγκεντρωμένο αυτό το υλικό ανά εποχή, ώστε να είναι επιπλέον ευκολότερα διαχειρίσιμο και για τις συναδέλφους.

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η ιδέα να ενσωματώσετε στα βιβλία σας φύλλα εργασίας και δραστηριότητες από οπτικοποιημένα παραμύθια. Πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν τα παραμύθια στη διδασκαλία;

Τα παραμύθια κατέχουν εξαιρετικά σημαντική θέση σε όλη την προσχολική εκπαίδευση αλλά και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Μέσα από τα παραμύθια τα παιδιά ταξιδεύουν με τη φαντασία και τον νου σε άλλους κόσμους, προσεγγίζουν και κατανοούν με αβίαστο τρόπο «ευαίσθητα» θέματα της καθημερινότητας, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους και καλλιεργούν τον συναισθηματικό τους κόσμο. Το παραμύθι αποτελεί πολύτιμη «γέφυρα» σε ο,τιδήποτε θέλει να «διδάξει» ένας εκπαιδευτικός.

Τι είναι αυτό που σας έκανε να ξεκινήσετε τη συγγραφή των βιβλίων σας;

Η ανάγκη συγκέντρωσης του υλικού που βρίσκεται στο ιστολόγιο σε επιμέρους ετικέτες, γεγονός που συχνά είναι χρονοβόρο και μάλλον όχι τόσο πρακτικό για τις συναδέλφους που το επισκέπτονται.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε κατά τη διάρκεια της συγγραφής των βιβλίων σας;

Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να επιλέξω το υλικό που θεωρούσα ότι θα έπρεπε απαραίτητα να είναι μέσα σε κάθε τόμο, όπως και να διαμορφώσω τις υποενότητες στον κάθε τόμο με θέματα που θα ενδιέφεραν όσους και όσες από τους αναγνώστες θα επέλεγαν να «κατεβάσουν» τους τόμους.

Τα βιβλία σας είναι άρτια από κάθε άποψη και δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα έργα που εκτίθενται στα συμβατικά βιβλιοπωλεία. Παρόλα αυτά τα έχετε διαθέσει στο αναγνωστικό κοινό εντελώς δωρεάν. Τι σας οδήγησε σε αυτή την απόφαση;

Το υλικό που συμπεριλαμβάνεται στα βιβλία είναι υλικό που υπάρχει διαθέσιμο στο ιστολόγιο που διατηρώ (η πρόσβαση στο οποίο είναι επίσης ελεύθερη και εντελώς δωρεάν). Όπως και στην περίπτωση του ιστολογίου, έτσι και στην περίπτωση της συγγραφής των δύο βιβλίων, πρωταρχικό μέλημα ήταν το μοίρασμα των ιδεών και του υλικού σε όσους και όσες συναδέλφους θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο. Δεν υπήρχε καθόλου η σκέψη του προσωπικού κέρδους σε όλο αυτό.

Είναι αλήθεια πως κυκλοφορεί στην αγορά μεγάλη ποικιλία εκπαιδευτικών βιβλίων για το Νηπιαγωγείο. Ποια στοιχεία είναι εκείνα που κάνουν τα βιβλία σας ξεχωριστά;

Δεν νομίζω ότι τα βιβλία μου είναι ξεχωριστά. Είναι μια απλή συλλογή υλικού που υλοποιήθηκε με εντελώς ερασιτεχνικό τρόπο και με τη χρήση πολύ απλών προγραμμάτων που υπάρχουν σε κάθε υπολογιστή.

Τι, κατά τη γνώμη σας, πρέπει να κάνει ένας εκπαιδευτικός ή γονιός για να αγαπήσει το παιδί το βιβλίο;

Να σέβεται τις αναγνωστικές προτιμήσεις του παιδιού, να επιλέγει βιβλία κατάλληλα για την ηλικία του κάθε παιδιού και να μην ξεχνά ότι η αγάπη για το βιβλίο είναι μια ανάγκη εσωτερική που δεν επιβάλλεται, αλλά εμπνέεται.

Ποιες συμβουλές θα δίνατε σε κάποιο νέο εκπαιδευτικό που ξεκινάει τώρα να σχεδιάσει παιδαγωγικό υλικό για μικρά παιδιά;

Το πιο σημαντικό στον σχεδιασμό παιδαγωγικού υλικού είναι το υλικό να διαμορφώνεται με βάση τις ανάγκες του παιδιού ή των παιδιών της τάξης, να έχει ως αφετηρία συγκεκριμένους διδακτικούς στόχους και να ανανεώνεται ανάλογα με τη σύνθεση της ομάδας των παιδιών στα οποία κάθε φορά απευθύνεται.

Διατηρείτε ένα εξαιρετικό blog (taniamanesi-kourou.blogspot.gr) αφιερωμένο στα παιδιά του Νηπιαγωγείου και των πρώτων τάξεων του Δημοτικού. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι΄ αυτό;

Το ιστολόγιο ξεκίνησε εντελώς αυθόρμητα και ξαφνικά το καλοκαίρι του 2012. Σε καμία περίπτωση δεν περίμενα την ανταπόκριση αυτή και πραγματικά συγκινούμαι καθημερινά από τα μηνύματα και θετικά, ανατροφοδοτικά σχόλια συναδέλφων και γονέων, τους οποίους ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου.

Προσπαθώ να ανανεώνω το υλικό σε συχνά χρονικά διαστήματα προτείνοντας θεματικές ενότητες που θεωρώ ότι αξίζουν να τύχουν διδακτικής προσέγγισης στο Νηπιαγωγείο, ενώ κεντρικό μου μέλημα είναι να κοινοποιώ μέσω συνδέσμων εργασίες και ιδέες άλλων συναδέλφων που πέφτουν στην αντίληψή μου.

Θα μας αναφέρετε 2-3 πολύ αγαπημένα σας παραμύθια και τους λόγους που σας έκαναν να τα αγαπήσετε;

Ένα από τα πολυαγαπημένα μου παραμύθια είναι «Το δέντρο που έδινε», το οποίο λατρεύω, γιατί αποτυπώνει με μοναδικό τρόπο την αληθινή αξία της αγάπης και της ανιδιοτελούς προσφοράς. Επίσης, ο «Φεγγαροσκεπαστής», επειδή μεταφέρει με εξαιρετικό τρόπο το μήνυμα της δύναμης της συνεργασίας και της ομαδικής προσπάθειας για την επίτευξη ενός στόχου. Τέλος, επίσης λατρεμένο παραμύθι είναι «Η τελεία», γιατί δίνει με απλό και συνάμα συγκινητικό τρόπο το τόσο σημαντικό μήνυμα που έχουν όλα τα παιδιά ανάγκη (κυρίως εκείνα με χαμηλή αυτοεκτίμηση) ότι «μπορείς», ότι «αξίζεις», ότι «είσαι σημαντικός»…

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Θα μας δώσετε μια μικρή εικόνα των τόμων της Άνοιξης και του Καλοκαιριού;

Μέσα στους επόμενους μήνες (μέχρι τα Χριστούγεννα του 2016) θα έχω συγκεντρώσει το υλικό για τους τόμους της άνοιξης και του καλοκαιριού.

Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα γι’ αυτή τη συνέντευξη και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία και παραγωγική συνέχεια στο συγγραφικό σας έργο. Κλείνοντας θα θέλαμε ο τελευταίος λόγος να είναι δικός σας…

Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν ηλεκτρονικές «στέγες» για συγγραφείς ερασιτέχνες που θέλουν να μοιράσουν και να μοιραστούν τις σκέψεις, τις ιδέες ή τους προβληματισμούς τους, χωρίς να έχουν να αντιμετωπίσουν γραφειοκρατικά ή άλλα εμπόδια που αφορούν την έκδοση ενός βιβλίου. Το easywriter. gr δίνει απλόχερα αυτήν τη δυνατότητα και για τον λόγο αυτό σάς είμαι πραγματικά ευγνώμων που μου δώσατε την ευκαιρία να κοινοποιήσω το έργο μου μέσα από τη εξαιρετική σας σελίδα. Σας ευχαριστώ πολύ και εύχομαι καλή και δημιουργική συνέχεια στην προσπάθειά σας.

 

Κατεβαστε τα βιβλια της Τανιας Μανεση: εδω

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *