Συνεντευξη της συγγραφεως Χρυσουλας Βακιρτζη (Η φαιδρα του αυγουστου)

10487447_10202384757043068_4308066808995089535_n

“Υπέγραψαν οι άνθρωποι ένα κοινωνικό συμβόλαιο, για να σωθούν και διασφαλιστούν μέσα στη σιγουριά της κοινωνίας. Όμως, συχνά, η σιγουριά σκλαβώνει, γίνεται φυλακή και ψευδές κόσμημα. Όπως τα «πρέπει, που μας εκπαιδεύουν και ουδέποτε μας διδάσκουν…”

Χρυσούλα Βακιρτζή. Συγγραφέας, δημοσιογράφος, βιβλιοκριτικός. Γεννήθηκε στην Καβάλα. Σπούδασε Αγγλικά, Δημοσιογραφία, Δημόσιες Σχέσεις και Ψυχολογία.
Κάτοχος πτυχίου Ψυχολογίας ceac εγκεκριμένο από το υπουργείο Παιδείας της Ισπανίας, είναι Επίτιμο Μέλος της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας (ΕΛΨΕ).
Κείμενά της δημοσιεύονται σε λογοτεχνικά έντυπα,, αξιόλογες ιστοσελίδες του διαδικτύου και έγκυρες εφημερίδες. Το 2007 υποψήφια για ένα από τα πρώτα λογοτεχνικά βραβεία της Ακαδημίας Αθηνών. Μία βιβλιοκριτική της τιμήθηκε από τα ΜΜΕ ως η καλύτερη σε Ελλάδα και Ευρώπη το δεύτερο εξάμηνο του 2001.
Με το έργο της ασχολήθηκε ο Οδυσσέας Ελύτης, ο οποίος πίστεψε και στήριξε τα πρώτα της λογοτεχνικά βήματα.
Έχει γράψει οκτώ ποιητικές συλλογές, δοκίμια κριτικής, μια σειρά διηγημάτων και επί σειρά ετών δίδαξε σύγχρονη συγκριτική λογοτεχνία στο Μουσικό Σχολείο Καβάλας. Η ποιητική της συλλογή «Αλικος Ανεμος», εκδόθηκε από τη Νομαρχία Καβάλας και διανεμήθηκε, «τιμής ένεκεν» σε σχολεία, γυμνάσια, πολιτιστικούς συλλόγους του Νομού Καβάλας.

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ

Πρόσφατα δημοσιεύσατε στο easywriter.gr την συλλογή ποιημάτων «Η Φαίδρα του Αυγούστου» που ακολούθησε την επιτυχημένη έκδοση του βιβλιού «Η Εγνατία οδός μου». Ποιο είναι το αντικείμενο του βιβλίου σας και σε ποιους απευθύνεται κυρίως;
Θέλω να συγχαρώ και πάλι το easywriter, όσο και τους συνεργάτες του, που συμβάλουν στο ν’ ακουστεί η φωνή νέων συγγραφέων από διεθνείς και ελληνικές διαδικτυακές πλατφόρμες βιβλίου. Το έργο σας, όντως, είναι σημαντικό!
Στα του βιβλίου μου, τώρα. Τα ποιήματα της «Φαίδρας του Αυγούστου», εκδόθηκε το 2015 από το blog kavalacity, έχει ως αντικείμενο τις σχέσεις των δύο φύλων του σήμερα. Πάντα μέσα από το βλέμμα, την οπτική της γυναίκας, η οποία –αν και ζει σε μια οικουμενική κοινότητα- υποφέρει, χαίρεται, ταλανίζεται όσο και η μυθική πλέον Φαίδρα. Εδώ να προσθέσω ότι, την έκδοση κοσμείται με φωτογραφίες γυναικών του Φωτογραφικού Ομίλου Καβάλας και απευθύνεται σε όλους τους μη εφησυχασμένους αναγνώστες (άνδρες και γυναίκες).
Η «Φαίδρα του Αυγούστου» ήρθε σαν φυσική συνέχεια της προηγούμενης ποιητικής μου συλλογής, «Αλικος Ανεμος, ένα αμιγώς ερωτικό έργο – θρήνος. Κάποτε υπέγραψαν οι άνθρωποι ένα κοινωνικό συμβόλαιο, για να σωθούν και  διασφαλιστούν μέσα στη σιγουριά της κοινωνίας, από κίνδυνους φυσικούς και τα αγρίμια. Όμως, συχνά, η σιγουριά σκλαβώνει, γίνεται φυλακή και ψευδές κόσμημα. Όπως τα «πρέπει, που μας εκπαιδεύουν και ουδέποτε μας διδάσκουν. Τότε, συμβολικά και κυριολεκτικά, μια λυτρωμένη από συμβατικότητες, Μαγδαληνή πλένει με αλόη τα πόδια του Θεού. Η Φαίδρα, πάλι πάνω σε φύλλα αλόης, απλώνει λευκά σεντόνια στην αγάπη της, προσπαθώντας να ξεφύγει από κάθε συμβιβασμό, συμβατικότητα,.
Γιατί, η αγάπη διδάσκει ελευθερία κι ας έχει αγκάθια όπως τα φύλλα της αλόης, τα πικρά αλλά γεμάτα ίαση, αισθήσεις, μύρο. Και, ανά τους αιώνες κι ως άλλη Μαγδαληνή, σαν κοριτσάκι –είτε ώριμη γυναίκα-, πάντα αγνοεί φυλακές σωτηρίας, σιγουριάς, για να είναι η Φαίδρα του Αυγούστου. Της ερωτευμένης αγάπης, δηλαδή.
Σ’ αυτήν τη βάση/θέμα μου, έγραφα τη συλλογή για πάνω από τρία χρόνια. Το θέλησα πιο απλόχωρο, πιο ομιλητικό και κοντά στον πεζό / προφορικό λόγο, σε αντίθεση από τη μέχρι τώρα ποίησή μου. Με τη Φαίδρα να αναζητά τον Αύγουστο, σ’ ένα πήγαινε – έλα σε συναισθήματα, χρόνο και με μια ανυπόφορη στασιμότητα συνάμα. Όπως ο καυτός ήλιος μέσα στο κατακαλόκαιρο, που σε πνίγει η άπνοια, όμως δεν μπορείς να μη νοσταλγείς, να μην αγαπάς το, κρυμμένο μέσα του. δροσερό μελτεμάκι. Τη δροσερή, σχεδόν ανεπαίσθητη ξενοιασιά του!
Κι όλα αυτά, με όσα ενώνουν, χωρίζουν ή αλληλοσυμπληρώνουν έναν άνδρα και μια γυναίκα, παράλληλα με τον κοινωνικό ιστό γύρω τους. Δοσμένα μέσα από τους θεατρικούς μονόλογους και διαλόγους. Γιατί, ο κοινωνικός ιστός δεν είναι κάτι έξω από εμάς, είμαστε φορείς του, εκφραστές του εσαεί. Πολύ δε περισσότερο στο θέμα των συναισθημάτων, που μας οδηγούν συχνά σε εσωτερικές συγκρούσεις.

Τι είναι αυτό που σας έκανε να ξεκινήσετε τη συγγραφή των ποιημάτων σας;
Ο έρωτας. Το συγκεκριμένο συναίσθημα, με τις αμφισημίες, ανατροπές του –που, αν δεν διαλύσει / καταστρέψει, δεν σε δημιουργεί εκ νέου. Με όσα ερωτευόμαστε στην καθημερινότητά μας, με το αρνητικό και το θετικό, την έλξη και την απώθηση, τον άνδρα και τη γυναίκα. Ένα αέναο big bang, μία ακολουθία του μυαλού, που απαλύνει την ψυχή και την απώλειά, εντέλει, του ίδιου του έρωτά σου. Το μίσος, οι συγκρούσεις, η διαμάχη ως αντίπαλο δέος, περνάει στο ζευγάρι – «εμείς». Αλλωστε, ο έρωτας, η αγάπη, το νοιάξιμο για τον άλλον εμπεριέχει μια ολοκληρωμένη τέχνη και τεχνική ζωής!

Θα θέλατε να τονίσετε κάποια ιδιαίτερα μηνύματα μέσα από το βιβλίο σας;
Να μην ξεχαστούν ρίζες πολιτισμού, παράδοσης, κουλτούρες, τρόποι ζωής. Είναι λυπηρό να ζεις, να βιώνεις ή και να συμβιώνεις στην καθημερινότητα σου με καταστάσεις που σε ενέχουν, σε περιβάλλουν κι εσύ να μην γνωρίζεις καν τι σημαίνουν, από πού προέρχονται. Ήδη το ζούμε αυτό, όλες σχεδόν οι γενιές και οι ηλικίες πια. Αυτά θέλω να περάσω, να καταθέσω μέσα από αυτή τη σειρά διηγημάτων μου.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε κατά τη διάρκεια της συγγραφής των ποιημάτων σας;
Να μην επαναλάβω, ούτε και άθελά μου, όσα ήδη έχουν πει μεγάλοι ποιητές και να μη γράφω μακροσκελείς στίχους. Η οικονομία στην έμπνευση είναι το παν, όμως δεν πρέπει να αδικήσεις / φιμώσεις εσύ ο ίδιος το έργο σου. Ούτε και να το πλατειάσεις αδικαιολόγητα.

Θα μας αναφέρετε 2-3 πολύ αγαπημένα σας βιβλία, ελληνικά ή ξένα, και τους λόγους που σας έκαναν να τα αγαπήσετε;
«Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» του Καζαντζάκη, «Υπό το βλέμμα του Βούδα» της Περλ Μπακ, «Γαλήνη» του Ηλία Βενέζη. Όλα τους πολύ αγαπημένα μου, για τη βαθιά κοινωνική οπτική τους διά μέσου των ανθρώπων και των χαρακτήρων τους, η οποία δεν αλλοιώνεται όσο κι αν αλλάζει με τον καιρό. Αναγκάζεται ν’ αλλάξει, δηλαδή.

Πιστεύετε ότι η ποίηση μπορεί να μας δώσει μια διέξοδο από την σημερινή πραγματικότητα;
Η καλή, αυθεντική ποίηση πάντα μας λυτρώνει, γιατί προσφέρει μια νέα οπτική. Όσο παγιωμένη και ‘παγωμένη’ είναι η πραγματικότητά μας δίνει διεξόδους. Μας βγάζει από τα σκοτεινά τούνελ του μυαλού κυρίως, γι’ αυτό κι έχει μεγάλη ευθύνη ο ποιητής – δημιουργός.

Ποιο είναι το όνειρο σας;
Ν’ ασχοληθώ με τη θεατρική γραφή και να μην πάψω να… έχω όνειρα!

Ποιος καλλιτέχνης σας εκφράζει περισσότερο;
Ο νομπελίστας μας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης, ο οποίος πίστεψε και με στήριξε στα πρώτα μου λογοτεχνικά βήματα.

Σε ποιον/ποιους οφείλετε την μέχρι τώρα πορεία σας; Ποιοι σας στήριξαν;
Την πρώτη μου ποιητική συλλογή, με τίτλο «Σε χρόνο διαγώνιο», είχα την τύχη να προλογίσει και παρουσιάσει η καταξιωμένη συγγραφέας μας Μάρω Βαμβουνάκη. Επίσης, οφείλω πολλά στην ακαδημαϊκό και ποιήτρια Μαρία Κυρτζάκη. Στον φιλόλογο καθηγητή Δημήτρη Εμμανουηλίδη, που μελετά και αναλύει με μοναδικό τρόπο την ποίησή μου. Και φυσικά, η φωνή του Οδ. Ελύτη, που «μ’ ακολουθεί» σε κάθε συγγραφικό μου βήμα. Υπάρχουν σαφώς και άλλοι στους οποίους οφείλω πολλά, όμως οι πιο πάνω προσωπικότητες με σφράγισαν. Τους ευγνωμονώ και τους ευχαριστώ.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Ετοιμάζετε κάποιο καινούριο βιβλίο αυτή την εποχή;

Αφήνω τον χρόνο να μου δείξει, όμως θα ήθελα ν’ ασχοληθώ με τη θεατρική γραφή. Με γοητεύουν τα θεατρικά έργα του Χάρολντ Πίντερ, των οποίων η θεματική θυμίζει κοινωνική ψυχογραφία.

Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα γι’ αυτή τη συνέντευξη και να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία και παραγωγική συνέχεια στο συγγραφικό σας έργο. Κλείνοντας θα θέλαμε ο τελευταίος λόγος να είναι δικός σας…
Θα ευχηθώ οι κοινωνίιες μας να ξεφύγουν από την πανσεξουαλικότητα των ΜΜΕ και να αγαπήσουμε ξανά τη ζωή, τον έρωτα, τον πλησίον μας ως εαυτόν. Για την ισοτιμία έχουν δοθεί αγώνες και με θλίβει η υποχρεωτική ανταποδοτικότητα με την οποία λειτουργούν σήμερα οι ανθρώπινες σχέσεις. Θυμίζει σκλάβους, γενικευμένη σκλαβιά κι όχι συνειδητή ελευθερία. Σας ευχαριστώ!

 

Κατεβαστε το βιβλιο: εδω

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *